rasanya perkhabaran di dalam hadith tentang berjumpanya kita (umat Muhammad Sallallahu 'alaihi wasallam) di telaga haudh bukanlah asing,dan apabila mendengarnya dibacakan dimana-manapun majlis ilmu,sudah pasti muslim yang normal aqal fikirannya akan berada didalam paling kurang 2 (dua) imbangan..
1. berharap agar dosa-dosa kita diampunkan oleh Allah subhanahu wata'ala yang dengannya jadilah kita mudah-mudahan golongan yang terpilih bertemu Nabi sallallahu 'alaihi wasallam disana Insya Allah...
2. takut sekiranya 'amalan kita tertolak dengan asbab perkara-perkara yang boleh memusnahkan 'amal seperti tertimpanya penyakit hati seperti riya','ujub dan takabbur yang dengannya jadilah kita makhluk yang dihinakan dihari qiamat..
tanpa merujuk segala kekurangan dan kefasiqan yang berkemungkinan PASTI berlaku pada setiap dari kita,terdapat sebilangan dari manusia yang berani menghukum dan memandang jelek kepada kaum muslimin yang lain yang menurut mereka akan di halau ditelaga tersebut..
ada yang beralasan penolakan kepada imamah sebagai tanda pengingkaran terhadap apa yang termaqtub didalam AL QURAN dan AS SUNNAH,dimana penolakan terhadap keimaman Amirul Mukminin Ali Karramallu wajhah sebagai khalifah yang dikhianati,lalu merekalah yang tertolak ditelaga HAUDH...
NAMUN ada juga yang beralasan mereka-mereka yang mengada-ngadakan segala BID'AH selepas kewafatan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam sebagai mereka yang juga di halau dari telaga tersebut...
apabila dibaca/membaca hadith-hadith yang berkaitan ini,sudah pasti kalimah "fasuh qhon,fasuh qhon" sering terngiang-ngiang dikepala...segala rasa takut dan harap pastilah bercampur baur......
NAMUN,ingin saya kongsikan sedikit apakah sebenarnya perkara yang bermain-main difikiran para Nabi 'alaihi mus solatu wassalam dan generasi salafus soleh apabila memikirkan sesuatu tentang YAUMUL QIAMAH....
1. yaumul QIAMAH itu milik MUTLAK Allah Subhanahu wata'ala sepertimana firmannya,
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
Yang menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). (Surah Al Fatihah ayat 4)
2. tiap-tiap manusia PASTI merasai kematian samada ia menempuh sakarat ataupun menempuh detik kedahsyatan hari qiamat,dan setelah itu...barulah diSEMPURNAKAN setiap balasan 'amalnya
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
(Surah Ali-'imraan ayat 185)
3. TATKALA sudah diimani setiap 'AMAL itu akan disempurnakan balasannya dihari qiamat,maka disana timbullah keyaqinan bahawa HANYA Allah subhanahuu wata'ala sahajalah yang membalasnya,kerana dialah MALIK dihari itu..
لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَيْءٍ إِلاَّ كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاء لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ وَمَا دُعَاء الْكَافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلاَلٍ
Kuasa menerima ibadat yang benar adalah tertentu bagi Allah; dan benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, tidak akan dapat menyahut atau memberikan sesuatupun kepada mereka, hanyalah seperti orang yang membentangkan kedua tapak tangannya kepada air supaya sampai ke mulutnya, padahal air itu sudah tentu tidak akan sampai kepadanya. Dan tiadalah ibadat dan doa permohonan orang-orang kafir itu melainkan dalam kesesatan.
(Surah Ar-R'ad ayat 14)
JIKA perkara-perkara seperti itulah yang sentiasa bermain difikiran mereka selari dengan apa yang termaktub di dalam AL QURAN,justeru tidak hairanlah jika Nabi Ibrahim 'alaihis salam sendiri yang merupakan IMAM TAUHID kepada umat manusia sesuadahnya berdoa agar dia TIDAK dihinakan di hari pembalasan...
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ
janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -
(Surah Asy-Syu'araa' ayat 87)
dan Nabi Ibrahim 'alaihis salam TIDAK pernah memikirkan dirinyalah yang sentiasa betul dan diterima 'amalannya kerana baginda tahu ianya adalah antara-antara urusan-urusan Allah subhanahu wata'ala yang TIDAK layak untuk dicampurinya..
lihat sahaja doanya seusai membina tapak kaabah bersama anaknya Nabi isma'al 'alaihis salam diayat 127-128 Surah Al Baqarah..
JUSTERU,benarkah pemikiran atau pendapat yang mengatakan sebahagian golongan yang sudah pasti dihalau dari TELAGA HAUDH sedang urusan-usrusan itu berada MUTLAK didalam pengetahuan Allah subhanahu wata'ala..
sedang generasi SALAFUS SOLEH dimana baginda Nabi sallallahu 'alaihi wasallam adalah manusia terbaik dizamannya sendiri apabila terkait olehnya urusan-urusan yang berkaitan dengan HARI KEMUDIAN,maka tiada lain yang diharapkannya agar DOSA-DOSANYA diampuni,dan diatas keizinan dan RAHMATNYA yang luas dapatlah apa jua kiranya dirinya dinaungi dan dipermudahkan segala urusannya di hari akhirat...
رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji".
(Surah Ali-'Imraan ayat 194)
justeru adakah lagi manusia melalui firqah-firqah tertentu yang berani MEMULIAKAN dirinya sendiri dihari QIAMAT?
ATAU apakah ada lagi manusia yang sanggup merendah-rendahkan 'amalan KAUM MUSLIMIN walaupun barangkali dia berada di manhaj kebenaran?
JIKA fikiran begitulah yang berada dibenak fikiran PARA NABI dan generasi SALAFUS SOLEH,maka untuk apa mereka berharap dengan sepenuh-penuh pengharapan agar mereka TIDAK dihinakan di hari qiamat?
:: FIRMANNYA LAGI ::
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga,
(Surah Ar-Rahmaan ayat 46)
- semoga kita jangan berlebih-lebih didalam RAJA' (harap) agar kita tidak menyemai benih-benih TAKABBUR,dan jangan melampau-lampau pula didalam KHAUF (takut) sehingga merasakan seolah-olah terputusnya RAHMAT Allah Ta'ala dari kita -
SEMOGA BERMANFA'AT
sumber dari https://www.facebook.com/KamiSayangRasulullah/posts/600726973299482
No comments:
Post a Comment